Artykuły biznesowe, finansowe, z ekonomii. Zabdaj o swoją Spółka zoo !

Kontakt wzrokowy

Kontakt wzrokowy to najważniejsza umiejętność niewerbalna. Mówi się, że oczy są zwierciadłem duszy. To powiedzenie nabiera szczególnego znaczenia w wypadku prezentowania. Kontakt wzrokowy jest potężnym narzędziem nawiązywania porozumienia ze słuchaczami. Dzięki niemu prezenter wygląda pewnie i kompetentnie (nawet jeśli bardzo się denerwuje!).

Kontakt wzrokowy jest tak ważny, że Sam Walton, założyciel Wal-Martu, mawiał: „Popatrz klientowi w oczy i powiedz: »Czym dzisiaj mogę panu służyć?«”. Nie powinniśmy ignorować siły kontaktu wzrokowego. Walton, kiedy umierał, był w końcu najbogatszym człowiekiem w Stanach Zjednoczonych.

Jeśli nie patrzymy na słuchaczy, lekceważymy ich. Powinniśmy patrzeć na jedną osobę przez około 5 sekund, a następnie przesunąć wzrok na kolejnego słuchacza. Przez chwilę zatrzymujmy wzrok na kolejnych osobach. Nie chcemy przecież przypominać spryskiwacza ogrodowego nieustannie obracającego się w prawo i w lewo. Jeśli sala jest bardzo duża, wybierzmy trzy lub cztery miejsca na widowni i przenośmy wzrok między nimi.

Postarajmy się odnaleźć wśród publiczności sympatyczne twarze i wielokrotnie wracajmy do nich wzrokiem. Nie ma w tym nic złego. Wybrani słuchacze – nie bez racji – będą sądzić, że słowa prezentera są skierowane właśnie na nich. Jeśli jednak zbyt długo będziemy utrzymywać kontakt wzrokowy z jedną osobą, może ona pomyśleć, że się na nią gapimy. Dlatego ważne jest przenoszenie wzroku na różne osoby w odpowiednim tempie.

Koncentracja na kontakcie wzrokowym, oddychaniu i przesłaniu prezentacji pomaga kontrolować zdenerwowanie. Mówienie do pulpitu lub czytanie notatek powoduje, że słuchacze nie są w stanie skupić się na tym, co mówimy. Jeśli musimy zaglądać do notatek, oczywiście powinniśmy to robić. Ale kiedy wzrok skierowany jest w dół, na tekst prezentacji, nie można mówić do publiczności! Gdy wiemy już, co chcemy powiedzieć, podnieśmy wzrok i zwróćmy się do widzów.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.